SEMESTR 1

 0    55 tarjetas    kalumnie
descargar mp3 imprimir jugar test de práctica
 
término English definición English
PROPOSITION
empezar lección
basic meaning expressed by a sentence when it is uttered
UTTERANCE
empezar lección
the physical act of uttering a sequence of words, at a specific occasion; use of a sentence in an actual context
SENTENCE
empezar lección
a well-formed string of words expressing a complete thought and conforming to the rules of grammar of a given language
truth conditions
empezar lección
a set of conditions that must be fulfilled by the world for the utterance of a given sentence to be true
truth value
empezar lección
they can be evaluated as true or false in a given context (for a particular speaker, hearer, the place and the time of the utterance).
anaphoric reference
empezar lección
a word in a text refers back to other ideas in the text for its meaning (SHE, HER, THEIR
referring expressions
empezar lección
any noun phrase, or surrogate for a noun phrase, whose function in discourse is to identify some individual object (thing, being, event...)
constant reference
empezar lección
ZAWSZE ODNOSI SIĘ DO TEGO SAMEGO OBIEKTY (NP. THE PACIFIC OCEAN)
variable reference
empezar lección
ODNOSI SIĘ DO OKREŚLONEGO OBIEKTU W ZALEŻNOŚCI OD KONTEKSTU (NP. MY SON)
no real-life referent
empezar lección
ODNOSI SIĘ DO OBIEKTU NIE ISTNIEJĄCEGO W PRAWDZIWYM ŻYCIU (NP SANTA CLAUS)
2 different referring expressions with the same referent
empezar lección
Bronisław Komorowski/the current president of Poland (2 INNE TYPY, KTÓRE ODNOSZĄ SIĘ DO TEGO SAMEGO OBIEKTU W DANYM CZASIE)
attributive USE
empezar lección
część zdania określająca rzeczownik (PLANTS - WSZYSTKIE ROŚLINY)
referential use
empezar lección
odsyłaczy (PLANTS - KONKRETNE JAKIEŚ ROŚLINY)
central members of the category
empezar lección
TAKI OBIEKT, KTÓRY PIERWSZY PRZYCHODZI NAM DO GŁOWY JAKO PRZEDSTAWICIEL
a peripheral member
empezar lección
TAKI OBIEKT, KTÓRY NIE JEST PRZEDSTAWICIELEM DANEJ RODZINY
NSM
empezar lección
Natural Semantic Metalanguage.
homographs
empezar lección
a word that shares the same written form as another word but has a different meaning
heteronyms
empezar lección
is a word that is written identically but has a different pronunciation and meaning.
homonymy
empezar lección
words that share the same spelling and pronunciation but have different meanings
taxonomic sisters
empezar lección
(equonyms) are expressions that are in a paradigmatic relationship with each other (EX. MONDAY, TUESDAY
polysemy
empezar lección
the multiple meanings of a word may be unconnected or unrelated.
synonymy
empezar lección
WYRAZY BLISKOZNACZNE
antonymy
empezar lección
WYRAZY O PRZECIWNYM ZNACZENIU
antiautonyms
empezar lección
words which mean the same thing, although one word seems, for some reason, as though it should be the "opposite" of the other.
hyponymy
empezar lección
a word or phrase whose semantic MEANING is included within that of another word
hypernymy
empezar lección
a hyponym shares a type-of relationship with its hypernym
Meronymy
empezar lección
"finger" is a meronym of "hand" because a finger is part of a hand.
Metonymy
empezar lección
is a figure of speech in which a thing or concept is called not by its own name but rather by the name of something associated in meaning with that thing or concept
. DEIXIS
empezar lección
refers to words and phrases that cannot be fully understood without additional contextual information.
gestural DEICTIC
empezar lección
THIS (GDY MUSIMY COŚ WSKAZAĆ GESTEM)
ANAPHORIC DEICTIC
empezar lección
. In the sentence Sally arrived, but nobody saw her, the pronoun her is anaphoric, referring back to Sally
SYMBOLIC DEICTIC
empezar lección
NIE MUSIMY POKAZYWAĆ, JEST JAKIŚ SYMBOL
Go here! Come there! ARE ODD BECAUSE...
empezar lección
projection of deictic centre
entailment
empezar lección
p is true, q is also true q is false, p is also false
presupposition
empezar lección
If p is true, then q is true If p is false, then q is still true
existential presupposition
empezar lección
egzystencjalna założeniem, ŻE COŚ ISTNIEJE
cognitive factive
empezar lección
ODNIESIENIE DO POZNANIA ‘discover’
iterative adverb
empezar lección
ODNIESIENIE DO POWTARZANIA SIĘ CZYNNOŚCI
temporal clause
empezar lección
ODNIESIENIE DO CZASU
emotive factive
empezar lección
ODNIESIENIE DO UCZUĆ NP REGRET
CONTEX MOŻE BYĆ:
empezar lección
physical o linguistic o general knowledge
Presupposition triggers
empezar lección
A presupposition trigger is a construction or item that signals the existence of a presupposition in an utterance.
presupposition
empezar lección
A presupposition is background belief, relating to an utterance
PT definite descriptions
empezar lección
OPISOWE ODNIESIENIE DO 1 OBIEKTU
factive predicates
empezar lección
JEŚLI KTOŚ WIE X TO NIE ZNACZY, ŻE X JEST PRAWDĄ
epistemic
empezar lección
relating to knowledge
COGNITIVE
empezar lección
relating to cognition.
emotive factives
empezar lección
relating to EMOTNONS (REGRET)
aspectual predicates
empezar lección
SUGERUJĄCY JAKĄŚ INNĄ AKCJĘ (STOPPED-> KIEDYŚ ZOBIŁ)
iterative
empezar lección
Further iteratives: another time; to come back; restore; repeat; for the nth time
implicative predicates
empezar lección
: X happened to V»X didn't plan or intend to V
temporal clauses
empezar lección
Further temporal clause constructors: after; during; whenever; as
clefts
empezar lección
It was Baird who invented television.
pseudoclefts
empezar lección
What Baird invented was television.
counterfactual conditional
empezar lección
JAKIŚ WARUNEK

Debes iniciar sesión para poder comentar.