término |
definición |
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
bring - brought - brought
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
forbid - forbade - forbidden
|
|
|
empezar lección
|
|
forget - forgot - forgotten
|
|
|
empezar lección
|
|
forgive - forgave - forgiven
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
learn - learnt (learned) - learnt (learned)
|
|
|
zostawiać, wyjść, wyjechać empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
prove - proved - proved/proven (US)
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
strive - strove - striven
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
think - thought - thought
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
empezar lección
|
|
|
|
|
Czas przeszły prosty opisuje wydarzenia z przeszłości, nie ma związku z chwilą obecną. Zdanie = podmiot + II forma czasownika empezar lección
|
|
|
|
|
Jeżeli czasownik kończy się na literę -y po spółgłosce (np. -dy, -ry), przed dodaniem końcówki y zamieniamy na i. empezar lección
|
|
|
|
|
Jeżeli czasownik składa się z jednej sylaby, a na końcu ma spółgłoskę +samogłoskę + spółgłoskę, podwajamy ostatnią spółgłoskę.(wyjątek: w i x) empezar lección
|
|
|
|
|
Jeżeli czasownik ma dwie sylaby i druga sylaba jest akcentowana, a na końcu jest spółgłoska + samogłoska + spółgłoska, podwajamy ostatnią spółgłoskę. empezar lección
|
|
|
|
|
pojawia się pomocniczy operator - did. Dobra wiadomość: pytanie tworzymy wstawiając did przed podmiot zdania a czasownik... wraca do pierwszej formy! empezar lección
|
|
Did he speak to Molly yesterday?
|
|
|
w pytaniach o podmiot nie używamy operatora, a czasownik występuje w II formie. empezar lección
|
|
Past Simple questions about the subject (who, what, how many) Who told you about it? What happened?
|
|
|
Czasownik to be (was w 1 i 3 os. l. poj. i were dla pozostałych) rządzi się swoimi prawami i tworzy pytanie przez zmianę szyku, czyli występuje przed podmiotem. Pytanie w tym przypadku obywa się bez operatora. empezar lección
|
|
Past Simple - questions with "to be" Were you at school yesterday?
|
|
|
Tutaj także używamy operatora did w połączeniu z not a czasownik wraca do I formy empezar lección
|
|
We didn't go to the cinema yesterday.
|
|
|
empezar lección
|
|
Past Simple - negation with to be I wasn't in France last summer. They weren't thirsty.
|
|
|
używamy do opisania przeszłej czynności (nie podając, kiedy była ona wykonana) która ma wpływ na teraźniejszość, stan, który trwa do chwili obecnej, czynność, która dopiero się zakończyła Czas Present Perfect składa się z następujących elementów: podmiot+have/has+III forma czasownika empezar lección
|
|
|
|
|
Aby utworzyć pytanie wystarczy zamienić ze sobą miejscami podmiot zdania i operator. empezar lección
|
|
Present Perfect - question Have you ever been to France? What has she done with her hair?
|
|
|
Przeczenie tworzymy łącząc operator ze słówkiem not empezar lección
|
|
Present Perfect - negation I haven't taken your book. She hasn't eaten anything.
|
|
|
Zgodnie z zasadą pojedynczego przeczenia w zdaniu, jeśli użyjemy słówka never nie możemy już dodawać not do operatora empezar lección
|
|
We have never been to Italy.
|
|
|
empezar lección
|
|
understand -understood -understood
|
|
|