gramatyka opisowa 1,2,3

 0    87 tarjetas    Manonmoon69
descargar mp3 imprimir jugar test de práctica
 
término English definición English
parts of speech
empezar lección
lexical categories
name of thing, animal, person, idea
empezar lección
noun
action, state, phenomena, event process
empezar lección
verb
modifies verb, adjective, other adverb
empezar lección
adverb
modifies noun, like what
empezar lección
adjective
cat
empezar lección
noun
green
empezar lección
adjective
run
empezar lección
verb
drive SLOWLY
empezar lección
adverb
QUITE beautiful
empezar lección
adverb
VERY early
empezar lección
adverb
replaces noun
empezar lección
pronoun
 Przyimki, indicate relations in time, space, or grammatical functions
empezar lección
preposition
 To, from, during, of, with, in front of, under
empezar lección
preposition
join words or phrases
empezar lección
conjunction
point at object, express references type
empezar lección
determiner
replaces whole sentances (no)
empezar lección
particle
approach to grammar rule driven
empezar lección
prescriptive approach
approach to grammar, data driven, observe native speakers
empezar lección
dercriptive approach
the actual belief or mental representation of a situation not necessarily verbalized  think to yourself without speaking to others  cognitive unit, psychological, conceptual, mental representation
empezar lección
deep structure
 the linguistic expression of a belief or mental representation  thoughts to sentence, syntactic
empezar lección
surface structure
(aspect) general state of affairs
empezar lección
simple (aspect)
(aspect) action in progress
empezar lección
progressive, continuous (aspect)
(aspect) expresses relativeness of the past to the present, teraźniejszy dokonany
empezar lección
perfect (aspect)
Provides information, shares information (mood)
empezar lección
declarative (mood)
requests information (mood)
empezar lección
interrogative (mood)
requests action, information (mood)
empezar lección
imperative (mood) (imperator rozkazuje)
How many cases in english?
empezar lección
2, nominative and genetive
she, Susan, my sister, the girl in the picture
empezar lección
noun phrase
has done, should have done, will do it, work, is
empezar lección
verb phrase
big, very big, very big indeed (modifies noun phrase)
empezar lección
adjective phrase
slowly, over there, right now (modifies very phrase)
empezar lección
adverb phrase
at the bar (preposition + noun phrase)
empezar lección
prepositional phrase
 A phrase which provides you with additional, optional information about the event described by the verb phrase
empezar lección
adjunct
component of verb phrase, and it begins with a verb and ends with a verb
empezar lección
verb group
is adjunct grammatically required?
empezar lección
no
orzeczenie
empezar lección
predicate
limited in quantity
empezar lección
finate
doesn't contain tense
empezar lección
non-finate
how word changes shape bc of grammar
empezar lección
inflection
individual sound, smallest component of language
empezar lección
phoneme
can a phoneme be a word or morpheme?
empezar lección
yes (a)
 Meaningless phonemes are combined into meaningful morphemes
empezar lección
true
smallest MEANINGFUL component of language
empezar lección
morpheme
 Entry in dictionary that has independent meaning or syntactic function
empezar lección
word
meaning of a word, semantic content of the word
empezar lección
denotation
can a verb group be verb phrase?
empezar lección
yes (have been sleeping)
noun phrase without determina
empezar lección
nominal group
simple sentance (NP+VP)
empezar lección
clause
bigger clause of 2+ clauses
empezar lección
complex sentance
verb is a member of an open class of verbs that includes all verbs except auxiliary verbs
empezar lección
lexical verb
describes verb (content word)
empezar lección
common adverb
verbs like should, can, could, might, will etc
empezar lección
modal verb
type of verb that takes a supportive role in a sentence, second to the main verb (be, have, done)
empezar lección
auxilary verb
describes adjectives, adverbs (very, quite, so)
empezar lección
degree adverb
words such as the, my, this, some, twenty, each, any, which are used before nouns
empezar lección
determiner
substitute a person's name. They can also substitute any third-person noun in a sentence.
empezar lección
personal pronoun
show that a noun owns or possesses something.
empezar lección
possesive pronoun
come before a noun to modify it, just like an adjective.
empezar lección
possesive determina
who, whom, which, what, whose, whoever, whomever, whichever, whatever
empezar lección
interrogative pronoun
representtion of a class of objects
empezar lección
generic reference
two of more heads (husband and wife)
empezar lección
coordinate phrase
strawberry
empezar lección
polymorphemic word
wise- people, very-nice, very- slowly
empezar lección
modifier+head
phoneme articulated in the vocal tract by creating obstruction to the air stream.
empezar lección
consonant
phoneme articulated without obstruction to the air stream in the vocal tract. (Air travels freely)
empezar lección
vowel
two kinds of phonemes?
empezar lección
vowel, consonant
what is necessary for a syllable?
empezar lección
a vowel
f, v
empezar lección
labio-dental
p, b, m, ł
empezar lección
bilabial
Ɵð
empezar lección
dental
t, d, s, z, l,n
empezar lección
alveolar
ś,ź, tś, dż
empezar lección
alveo-palatal
j
empezar lección
palatal
k, g, ng
empezar lección
velar
h
empezar lección
glottal
• P, b, t, d, k, g (short sound)
empezar lección
plosive
ts, dz (short sound)
empezar lección
affricate
• F, v, Ɵ, s, z, ś, ź, h (can prolong articulation)
empezar lección
fricative
m, n, ng
empezar lección
nasal
o Each consonant is described in terms of 3 features
empezar lección
 Place of articulation  Manner of articulation  Voiced/voiceless
vowel+vowel, vowel+semi-vowel
empezar lección
diphtong
o Different articulatory version of a phoneme; the change is not meaningfully distinct
empezar lección
allophone
o The articulatory properties of a phoneme are affected by the articulatory properties of a neighbouring phoneme; in other words, a sound e.g., affects the preceding sound
empezar lección
assimilation
o Friendship (d disappears) o We must talk (t disappears)
empezar lección
elision
o Two words with ONE different phoneme (pin bin, tin sin, bed bid)
empezar lección
minimal pairs
meaningless sounds can be combined into meaningful morphemes and words
empezar lección
duality

Debes iniciar sesión para poder comentar.